Fynch

Persbericht: Alphabet introduceert de Carbon Tracker in samenwerking met Fynch Mobility

Dit partnership gaat helpen bij onze missie om in 2030 10 miljoen mensen te inspireren én activeren om duurzaam en vitaal te reizen!

De alles in één app voor CO2 rapportage en reductie

Duurzaamheid en het faciliteren van gemakkelijke mobiliteit. Met dit als uitgangspunt introduceert Alphabet in samenwerking met Fynch Mobility de Carbon Tracker, een alles in één app waarmee gebruikers eenvoudig hun zakelijke ritten registreren en de CO2-uitstoot hiervan inzichtelijk maakt. Daarnaast stimuleert de app duurzaam reisgedrag en voldoen klanten eenvoudig aan de kilometer rapportageverplichting die per 1 juli 2024 van kracht is.

”In een steeds complexer wordende wereld moet mobiliteit synoniem zijn aan vrijheid om zorgeloos, flexibel en duurzaam van A naar B te kunnen reizen. Wij noemen dat bij ‘Alphabet Your mobility. Made easy’. De Carbon Tracker is een voorbeeld waarin innovatie, duurzaamheid en gemak samenkomen.” aldus Greo Belgers, CMIO BMW Financial Services.

Rapportageverplichting Personenmobiliteit

Mobiliteit zorgt jaarlijks voor meer dan 1/3 van de wereldwijde CO2-footprint en ongeveer de helft daarvan is werk gerelateerd (bron: IEA). Werkgevers hebben daarom een grote rol in het verduurzamen van mobiliteit; niet alleen door het wagenpark te vergroenen, maar vooral ook door een bredere verduurzaming van reizen en werken te stimuleren en faciliteren. Ook de overheid is zich steeds meer bewust van de impact die bedrijven hebben op de CO2 uitstoot. Daarom geldt vanaf 1 juli 2024 de Rapportageverplichting Werkgebonden Personenmobiliteit (WPM) voor bedrijven met meer dan 100 medewerkers. Het doel van deze maatregel uit het Klimaatakkoord is om de CO2-uitstoot van werkgebonden personenmobiliteit te verlagen met minimaal 1,5 megaton in 2030. In eerste instantie door de uitstoot in kaart te brengen en naar verwachting gevolgd door een normering die vanaf 2026 bedrijven zal aanzetten actiever te sturen op reductie van uitstoot.

Hoe werkt het?

Medewerkers registeren eenvoudig alle woon-werk verkeer, zakelijke ritten en thuiswerk dagen in de Carbon Tracker app. Registratie kan handmatig of volledig geautomatiseerd inclusief herkenning van de vervoersvorm. De privacy van de medewerker is daarbij volkomen geborgd: enkel pas na expliciete toestemming worden gegevens van woon-werk- en zakelijke ritten met de werkgever gedeeld. De Carbon Tracker geeft inzicht in de CO2 footprint van de gebruiker en berekent desgewenst, tevens de maandelijkse reis- en thuiswerkvergoedingen. De data wordt real-time in een online-dashboard gepresenteerd en declaraties kunnen eenvoudig worden ingelezen in het eigen HR- en/of salarissysteem.

Goed gedrag wordt beloond

De Carbon Tracker app stimuleert duurzame en vitale keuzes van mobiliteitsgedrag. Dat kan door variabele kilometervergoeding per duurzaam vervoersmiddel of per reismoment. Medewerkers krijgen inzicht in hun persoonlijke CO2 footprint en toegang tot een uniek incentive programma waarbij bij duurzaam reisgedrag wordt beloond met kortingen op leuke activiteiten en duurzame incentives. Daarmee stimuleert de Carbon Tracker niet alleen duurzaam reisgedrag maar ondersteunt zij ook een sluitende administratie en CO2– rapportage en geeft zij inhoud aan beleid rondom goed werkgeverschap.

Alphabet wil mobiliteit verder brengen

Alphabet heeft de ambitie om mobiliteit in de breedste zin verder te ontwikkelen. “De app moet in dat kader bekeken worden. Het past perfect bij onze ambitie ‘moving mobility ahead’. We zien in deze ambitie een voortdurende opdracht aan onszelf en het is ons kompas bij het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten. Met deze app geven we hier duurzaam invulling aan, eerst in Nederland, en daarna internationaal” aldus Greo Belgers

Een unieke samenwerking

Voor de ontwikkeling van de Carbon Tracker is Alphabet de samenwerking aangegaan met Fynch Mobility. Dit impact gedreven technologiebedrijf staat voor het reduceren van CO2 uitstoot door het stimuleren van duurzame en vitale mobiliteit. De kracht van de combinatie is het samenbrengen van slimme technologie, kennis, klant- en gebruikersinzichten met grote werkgevers in de klantenkring van Alphabet. Joris Smulders, Co-founder en CEO Fynch: “Ons team werkt iedere dag aan oplossingen die organisaties helpen bij het rapporteren & reduceren van mobiliteit gerelateerde CO2-uitstoot. We geloven sterk in partnerships, samen bereik je immers meer dan alleen. Serge van den Berg, Co-founder en CEO Fynch “De samenwerking met Alphabet stelt ons in staat om onze impactdoelstellingen versneld te realiseren. We zijn ontzettend trots dat we deze samenwerking vandaag wereldkundig mogen maken.”

Over BMW Financial Services

BMW Financial Services Nederland B.V. is een dochteronderneming van BMW AG en biedt premium financiële en mobiliteitsdiensten middels leasing, financiering, verzekering en diverse andere mobiliteitsoplossingen. Onder BMW Financial Services Nederland B.V. vallen de labels BMW Financial Services, MINI Financial Services en ALPHABET. Met deze verschillende labels spelen we in op de voortdurend veranderende mobiliteitswensen van onze klanten waarbij duurzaamheid en een ultieme (digitale) klantbeleving onderdeel zijn van de strategie. De groep beheert een totaal wagenpark van 130.000 auto’s en is daarmee een top 3 speler op de Nederlandse markt.